Tak jak zapowiadaliśmy, zapraszamy wszystkich chętnych fotografów do zgłoszeń na drugie organizowane w ramach projektu Obiektywnie śląskie warsztaty fotograficzne. Tym razem będziemy gościć WIKTORA FRANKO.
Warsztaty odbędą się w sobotę 7 listopada w godzinach: 9:00-18:00/18:30 w Katowicach. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego decyduje kolejność i jakość zgłoszeń. Zgłoszenia najpóźniej do 31.10.
Żeby wziąć udział w warsztatach, należy wysłać nam swoje fotograficzne dossier (kilka zdjęć charakteryzujących Twoje spojrzenie na fotografię) oraz 1-2 zdania dlaczego chciałbyś wziąć udział akurat w tych warsztatach. Zgłoszenia na maila: konkurs@obiektywnieslaskie.pl. oraz obiektywnieslaskie@gmail.com.
Prosimy o zabranie aparatów cyfrowych i laptopów. Warsztaty będą odbywały się z zachowaniem reżimu sanitarnego.
Osobiste zaproszenie od Wiktora Franko i szczegółowy plan warsztatowych zajęć poniżej:
Zapraszam Was na warsztaty fotograficzne, które odbędą się w przestrzeni miasta oraz studia fotograficznego. Podczas Warsztatów pokażę Wam w jaki sposób pracować w przestrzeni miejskiej, jak szukać odpowiedniej atmosfery oraz światła tak, żeby i w tej przestrzeni mogły powstać filmowe kadry oraz w jaki sposób pracować w studiu ze światłem dziennym w celu osiągnięcia najlepszych efektów przy klasycznym portrecie.
Pokażę w jaki sposób dochodzić do zamierzonych efektów, jak przygotowywać się do każdej sesji, jak zbierać odpowiednią ekipę i jak z nią współpracować.
Zapoznam Was z procesem powstania wybranych sesji fotograficznych. Na warsztatach dowiecie się w jaki sposób pracować z modelką – o podejściu i wspólnej pracy na planie zdjęciowym.
Skupię się na tym dlaczego w większości przypadków minimalizm i oszczędność formy jest lepsza od przepychu i przeładowania w fotografii. Jak zrobić silny minimalistyczny portret i jak zrobić spójną serię zdjęć. Gdzie szukać inspiracji i jakie elementy są w stanie zmienić naszą fotografię. O celach, które warto sobie wyznaczyć, aby zmienić nasze podejście do zdjęć.
- Część teoretyczna.
1. Świadome tworzenie – czym jest, dlaczego wyznaczenie odpowiednich metod oraz celu gwarantuje sukces.
2. Analiza obrazu fotograficznego – podstawy teoretyczne.
3. Fotografia komercyjna i artystyczna – czy i jak łączyć oba światy.
4. Rozwój w fotografii – po co to nam potrzebne? O ambicjach każdego fotografa
5. Gdzie i po co szukać inspiracji – dobre i złe inspiracje, jak je rozróżniać, jak budować własne poczucie smaku i gustu.
6. Publikacje i wystawy – gdzie publikować i czemu to ma służyć.
7. Publikacje w magazynach – co robić, żeby takie mieć, czemu mają one służyć.
8. Publikacje a praca fotografa – jak przekładają się autorskie publikacje na zlecenia komercyjne.
9. Śledzenie nowych trendów w fotografii – po co to robić.
10. Ukierunkowanie i ukształtowanie swojej świadomości fotograficznej – gwarancja szybkiego i efektywnego rozwoju.
11. Fotografia mody – czym rożni się od innych dziedzin fotografii – dlaczego jest tak eklektyczna i zmienna – czy może być wyzwaniem.
12. Hobby a praca fotografa – czy trzeba rezygnować z jednego, aby mieć drugie.
13. Konwencja fotograficzna czynnikiem determinującym stylistykę zdjęć.
14. Gust i samoświadomość twórcy – dlaczego są potrzebne a bez nich ani rusz…
15. Przeniesienie zainteresowań z innych dziedzin życia, kultury i sztuki na wrażliwość i materię fotograficzną.
16. Elementy gwarantujące udane zdjęcie – czy takie są, po co o nich mówić. Intuicja a wypracowane metody.
17. Portret artystyczny, portret dokumentalny, portret modowy, portret beauty, lifestyle – cztery rożne konwencje fotografowania, cztery różne spojrzenia na jeden obiekt fotografowany.
– Przenikanie się konwencji – znak współczesnej fotografii i sztuki.
Tworzenie historii fotograficznej
18. Kicz nie do zniesienia – czego unikać, żeby zdjęcie nim nie było,
18a. Kicz do zniesienia – świadome posługiwanie się konwencją kiczu
19. ŚWIATŁO
– jak światło buduje atmosferę zdjęć – omówienie na przykładach
– jak światło wpływa na konwencję zdjęć
– jak światło wpływa na podświadomy odbiór stylistyki zdjęć.
światło w fotografii modowej, światło w fotografii lifestylowej,
20. Kadr i dobór odpowiedniego sprzętu pod kątem konwencji w jakiej się poruszamy fotograficznie – analog czy cyfra, jak dobrać sprzęt pod kątem danej sesji zdjęciowej.
21. Prostota i minimalizm kluczem dobrej fotografii – dlaczego prostota jest trudna, dlaczego jest lepsza od fotografii „efekciarskiej”.
22. Dobór modelki pod kątem danego projektu fotograficznego
– współpraca z agencjami modelek
– modelki agencyjne a „nieagencyjne”
– co znaczy być dobrą modelką
– dlaczego wybieramy daną modelkę a nie inną – o gustach się dyskutuje.
23. Dobór akcesoriów sesji pod kątem danego projektu fotograficznego
24. Kim jest fotograf na planie zdjęciowym i jak powinien się zachowywać i o czym decydować
– Fotograf – reżyserem
– Fotograf a producent
– Fotograf a marketing – czy jest to potrzebne czy szkodliwe.
25. Mistrzowie w historii fotografii a współczesna fotografia
26. Modyfikacje i ewolucje we współczesnej fotografii – jak się w tym odnaleźć.
Wiktor Franko – rocznik 83. Od 14 lat zajmuje się fotografią zarówno artystyczną jak i komercyjną. Autor wielu publikacji oraz wystaw. Jego prace ukazały się w czasopismach fotograficznych, modowych i lifestylowych zarówno polskich jak i światowych takich jak: Label Magazine, Foto, włoskim Fashion World Magazine, angielskim Oppa Magazine, francuskim Cleptafire, islandzkim Reykjavik Boulevard Magazine, amerykańskim Papercut Magazine oraz chińskim Prime Magazine. Współpracował także z magazynami Charaktery oraz Art and Business, dla których wykonał wiele sesji okładkowych i edytorialowych. Aktualnie współdziała z magazynem Kraft, którego pierwszy numer ukazał się z jego sesją okładkową.
Autor wystaw zbiorowych i indywidualnych (wystawy w Londynie, Berlinie, Warszawie).
Jego zdjęcia były doceniane na rożnych konkursach fotograficznych m.in.dwukrotnie Grand Prix w Viva Photo Awards.
Od 2018 ambasador marki Fujifilm. Wykonuje dla nich projekty fotograficzne aparatami Fuji, prowadzi warsztaty fotograficzne, na których uczy fotografii portretowej i tworzenia historii fotograficznych.
Aktualnie zawodowo pracuje przy zdjęciach dla muzyków, fotografując okładki płyt oraz sesje promocyjne. Współpracuję z wytwórniami muzycznymi Kayax oraz Fonobo.
W 2018 Franko wydał swoja pierwszą książkę (album) – Vol.1, zawierającą przekrojowe prace z ostatnich dziesięciu lat fotografowania. Książka została wydana przez Fundację DIFA. Aktualnie odbywają się prace nad kolejna publikacją.
Jego fotografia to zarówno klasyczne czarno-białe portrety, lifestylowe serie zdjęć, jak i surrealistyczne konceptualne prace. Jest miłośnikiem klasycznych technik fotograficznych – fotografuje zarówno polaroidem, oraz różnego typu aparatami analogowymi.
Najważniejsze dla niego w fotografii są: atmosfera, specyficzny nastrój, zaskoczenie, dowcip oraz szczerość. Na stałe mieszka i pracuje w Warszawie
Tegoroczna edycja projektu Obiektywnie śląskie jest dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Zadanie jest również współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.