Szlakiem kolei wąskotorowej

Historia kolei wąskotorowej z Gliwic do Rud sięga XIX wieku,  to w 1899 roku została oddana trasa,

dzięki czemu mieszkańcy wsi Bojków, wówczas Schonwald, Nieborowice, Pilchowice, Stanica i Rudy

zyskali połączenie z Gliwicami.  W 1903 roku trasa została przedłużona, aż do Raciborza.

Kolej wąskotorowa stała się codziennym, najszybszym środkiem transportu dla mieszkańców wsi, którzy jeździli

do Gliwic na targ, do pracy, czy rodziny.  W 1920 roku koleje przewiozły 480 tysięcy osób, a rekord padł w 1955 roku

ponad 1,8 mln osób. Od tego czasu liczba pasażerów zaczęła spadać, ze względu między innymi na konkurencję PKSu.

Początkowo na trasie jeździły lokomotywy parowe, z czasem zmieniły się na motorowe z napędem spalinowym.

W 1991 roku zawieszono kursowanie przewozów pasażerskich. Ostatni kurs odbył się 4 listopada 1991.

Od tego czasu budynki dworców stoją opuszczone, albo zmieniły swoją funkcję i służą, jako obiekt mieszkalny w Stanicy i Pilchowicach.

Torowiska w wielu miejscach zostały nielegalnie rozebrane przez złomiarzy i teraz można spotkać tory w wielu miejscach prowadzące donikąd.

Miejsca, które przez lata codziennie służyły mieszkańcom, teraz stoją opuszczone, zarośnięte, zapomniane. Widok ich opuszczonych wyrwanych z kontekstu staję się niecodzienny.