Szlakiem kolei wąskotorowej
Historia kolei wąskotorowej z Gliwic do Rud sięga XIX wieku, to w 1899 roku została oddana trasa,
dzięki czemu mieszkańcy wsi Bojków, wówczas Schonwald, Nieborowice, Pilchowice, Stanica i Rudy
zyskali połączenie z Gliwicami. W 1903 roku trasa została przedłużona, aż do Raciborza.
Kolej wąskotorowa stała się codziennym, najszybszym środkiem transportu dla mieszkańców wsi, którzy jeździli
do Gliwic na targ, do pracy, czy rodziny. W 1920 roku koleje przewiozły 480 tysięcy osób, a rekord padł w 1955 roku
ponad 1,8 mln osób. Od tego czasu liczba pasażerów zaczęła spadać, ze względu między innymi na konkurencję PKSu.
Początkowo na trasie jeździły lokomotywy parowe, z czasem zmieniły się na motorowe z napędem spalinowym.
W 1991 roku zawieszono kursowanie przewozów pasażerskich. Ostatni kurs odbył się 4 listopada 1991.
Od tego czasu budynki dworców stoją opuszczone, albo zmieniły swoją funkcję i służą, jako obiekt mieszkalny w Stanicy i Pilchowicach.
Torowiska w wielu miejscach zostały nielegalnie rozebrane przez złomiarzy i teraz można spotkać tory w wielu miejscach prowadzące donikąd.
Miejsca, które przez lata codziennie służyły mieszkańcom, teraz stoją opuszczone, zarośnięte, zapomniane. Widok ich opuszczonych wyrwanych z kontekstu staję się niecodzienny.